Van buiten naar binnen

Als communicatieprofessional sta je midden in de samenleving. Je denkt van buiten naar binnen en van binnen naar buiten. Zo hou je voeling met de stakeholders om je heen, ben je op de hoogte van relevante processen die jouw organisatie kunnen raken, en kun je een gefundeerde beslissing nemen over de beste communicatiestrategie. Een goede communicatieprofessional is dus geïnteresseerd in de maatschappelijke processen om hem heen. Sterker nog, dat is een must! Want alleen dan kun je die rol van ‘oren en ogen van de organisatie’ goed vervullen .

Uiteraard is het communicatievak zelf ook voortdurend aan verandering onderhevig. Op universiteiten ontstaan nieuwe wetenschappelijke theorieën die actuele inzichten geven voor toepassing in de praktijk. Daarnaast zijn er ook maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op ons vak. Communicatieprofessionals moeten dus ook de buitenwereld naar binnen brengen, als het om hun eigen vak gaat. Denk alleen al aan de digitalisering in de samenleving. Dit heeft het hele medialandschap – en dus ons vak – totaal veranderd. Er groeit nu een generatie op – generatie Z (geboren tussen 1992 en 2010 ) – die zich geen leven kan voorstellen zonder computer of zonder online te zijn.

Logeion, de beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, heeft daarom in 2013 vier maatschappelijke trends in kaart gebracht die van invloed zijn op ons vak: Glazen huis, horizontalisering, emotiemaatschappij en datamining. Deze vier trends hebben collega’s veel houvast gegeven bij de uitoefening van hun vak. Het zijn geen trends IN communicatie, maar trends VOOR communicatie. Maar ook trends veranderen……

En daarom is Logeion bezig met een review, want de wereld staat niet stil. Uit een eerste onderzoek met ons online onderzoeksinstrument, het CommunicatiePanel, is vast komen te staan dat communicatieprofessionals zeker de eerste twee trends nog steeds zeer actueel vinden. We zaten dus in 2013 op de goede weg! De kans is dan ook klein dat er binnenkort compleet nieuwe trends worden gepresenteerd. We denken eerder aan een aanscherping ervan.

Benieuwd naar de uitkomsten van het trendproces? Hou de website van Logeion in de gaten. Op het Logeion-congres C-Day op 11 juni maken we de nieuwe set trends bekend. De bedenkers hiervan hebben al aangekondigd dat de trends concreter worden, zodat communicatieprofessionals er gemakkelijker mee aan de gang kunnen in hun dagelijkse praktijk. De vak- en themagroepen van Logeion gaan de trends verwerken in hun bijeenkomsten. Ook voor Babylon kunnen de nieuwe trends input zijn voor het organiseren van een interessant en aantrekkelijk programma-aanbod.

Wil jij als student ook meepraten over ontwikkelingen in het vak? Doe dan mee aan de onderzoeken van het CommunciatiePanel. Daarvoor hoef je geen Logeion-lid te zijn. Je kunt je hier opgeven: http://www.communicatiepanel.nl/resultaten/ en ontvangt dan een paar keer per jaar een verzoek in je mailbox om mee te doen aan een onderzoek. Over trends, maar ook over andere communicatiethema’s. Meer wetenswaardigheden over de trends 2013 vind je in nummer 3 van het Logeion-magazine C (blz. 20 en verder), met op de cover C#3. Het Logeion-magazine C is gratis te downloaden via http://www.logeion.nl/archief.

 

Veel leesplezier,

Clarisse Buma

Logeion