SV Babylon bij de Communicatieprijs Nijmegen 2014

_E1A2992Vorige week schreef ik over je grenzen verleggen door middel van aandacht voor andere culturen en het maken van internationale contacten. Maar ook door dichtbij Nederland en Nijmegen te blijven is er veel te leren, zo bleek afgelopen donderdag. Ga je op onderzoek uit, dan ontdek je veel mooie initiatieven op communicatiegebied hier in Nijmegen.

Dit werd wederom duidelijk tijdens de uitreiking van de Communicatieprijs Nijmegen. Op de Novio Tech Campus werden de beste Nijmeegse communicatieprojecten bekroond. De avond had een interessant, boeiend en uiteenlopend programma. Live muziek, dichtkunst, en video en animatie kwamen voorbij. Prijzen werden uitgereikt en casussen werden gepresenteerd. Het programma werd aan elkaar gepraat door De Guru. De avond werd afgesloten met een borrel.

Allereerst werd de Innovatieprijs uitgereikt, door de directeur van de Novio Tech Campus.  Met de ‘Glass Guide’ van TakeTwo MerkIdentiteit, Masc & Bliss  als de gelukkige winnaar. Het project was in opdracht van de regio Noord Limburg. Noord Limburg wil laten zien wat het  toeristen uit heel Nederland en aangrenzende landen te bieden heeft. Om het gebied op de kaart te zetten is er gefocust op de rijke geschiedenis vol met unieke verhalen van de regio. Toeristen kunnen een Google Glass huren voor een tocht. De bril geeft ze vervolgens met video’s, foto’s en audio extra informatie over bijzondere plekken op de route

De Publieksprijs werd gewonnen door Boek op de Bank. Dit is een nieuw literair festival in Nijmegen waar op negen locaties auteurs via een huiskamersetting in kleinschalig contact staan met hun lezers. Voor dit festival is men op zoek gegaan naar een nieuwe manier van communiceren tussen een auteur en zijn publiek. Zo ontstond een avond die draait om de interactie tussen auteur en lezer.

De Juryprijs ging naar ‘Sterke verhalen uit de Wolfskuil’. Een terechte winnaar. Kunstenaar Korneel Jeuken was als nieuwe bewoner van de buurt nieuwsgierig naar de verhalen achter het rauwe imago van de Wolkfskuil. Gebaseerd op interviews, archiefonderzoek en een beetje fantasie is er een stripboek ontstaan. ‘Sterke Verhalen’ mondde uit in een heus community-art project. Bewoners kwamen met elkaar in contact. Het zorgde voor verbinding en begrip. Aandacht voor de Wolfskuil, een buurt met een rijke geschiedenis en bewoners met een bijzonder karakter.

De Communicatieprijs Nijmegen werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door Communicatiekring Nijmegen. Dit is een vereniging van communicatie-professionals in en rondom Nijmegen. Leden komen uit verschillende werkvelden van het vakgebied en ontwikkelen communicatiebeleid of communicatieproducten in zowel de profit- als de non-profit sector.

 

Milou Jansen

Commissaris Interne Betrekkingen 2014-2015

Help-Desk