IDENTITEITSMARKETING BESTAAT NIET

IN DE ZOEKTOCHT NAAR EEN NIEUW BESTAANSRECHT VOOR RECLAME-, MARKETING- EN COMMUNICATIEBUREAUS IN EEN VERANDERENDE MAATSCHAPPIJ DIENT ZICH EEN RELATIEF NIEUW BEGRIP AAN: IDENTITEITSMARKETING. EEN CONTRADICTIO IN TERMINIS, EN ZOALS VELE KRETEN UIT HET MARKETINGVELD NU AL EEN CONTAINERBEGRIP.

De spreuk ‘Ken uzelf’, was al te lezen in de tempel van het Orakel van Apollo in Delphi. Laat ik duidelijk zijn: ik geloof met volle overtuiging in het belang van identiteit. Zowel individuen als organisaties zullen gelukkiger (en succesvoller) zijn als hun acties in lijn liggen met wie ze écht zijn, wat ze écht kunnen, en wat ze écht willen.

Marketing is de discipline van het vergroten van de afzet van een bedrijf. Het gaat om het planmatig realiseren van meer verkoop. Identiteit betekent ‘hetzelfde als’ en is een metafoor voor wie of wat een individu of organisatie in de kern is. Nu marketeers zichzelf in tijden van teruglopende omzet opnieuw proberen uit te vinden (of in hun termen: positioneren) lijken ze en masse te grijpen naar het belang van identiteit om de verkoop te verhogen.

Dit is precies waar het misgaat. Waar de markt behoefte aan heeft is eerlijke bedrijven die op basis van een ideologie een langdurige relatie aangaan met hun klanten. Het gaat hier over klanten vinden die bij je passen; die geloven wat jij gelooft. Marketeers die een identiteit proberen te ‘maken’ op basis van de marktvraag verkopen van hetzelfde laken een pak.

Stop met jezelf proberen te vormen naar de grillen van de markt. Durf stelling te nemen en de markt te vormen naar jouw kernovertuigingen. Jouw klanten zitten op je te wachten!

Of zoals Rob Wijnberg het onlangs formuleerde, geїnspireerd door Henry Ford:

‘Houd eens op met doen wat de mensen willen. Bedenk wat ze zouden kunnen willen als ze een idee hadden van de mogelijkheid ervan.’

 

TakeTwo Merkidentiteit, 2014

www.taketwo.nl

Help-Desk