Het grote meta-blog: een blog over bloggen

“Een weblog of blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. De auteur, ook blogger genoemd, biedt in feite een logboek van informatie die hij wil meedelen aan zijn publiek, de bezoekers van zijn weblog. Meestal gaat het om tekst, maar soms ook foto’s (een fotoblog), video (vlog) of audio (podcast)”, aldus Wikipedia.

Ik ben Mike Hendrixen. In 2002 afgestudeerd bij CIW, dat toen nog Bedrijfscommunicatie Letteren heette. Ik was in die tijd actief bij Babylon, speelde in een bandje en was heel veel online te vinden, iets wat in die tijd niet vanzelfsprekend was. Voordat je op internet zat, moest je “inbellen” met je vaste (!) telefoon. Dit tot grote frustratie van m’n huisgenoten die de rest van de avond niet meer konden bellen met het thuis- of liefdesfront.

Als ik dan eenmaal op de digitale snelweg zat, speelde ik veel FIFA en bouwde ik websites. Het website bouwen en met name ervoor zorgen dat deze sites gevonden werden, ben ik eigenlijk altijd blijven doen. In 2013 ben ik het PR- & Marketingbureau Vertigo 6 gestart. Vertigo 6 werkt o.a. voor Electronic Arts (de uitgever van FIFA), Bandai Namco en Sixt Car Rental. Wij ondersteunen onze klanten op het gebied van Marketing & PR in de breedste zin van het woord.

Veel klanten komen bij ons voor een nieuwe website of met de vraag of wij ervoor kunnen zorgen dat hun website beter gevonden kan worden via Google. Na wat technische- en inrichtingschecks, geven we vaak het advies om te gaan bloggen. Bloggen zorgt ervoor dat je website beter gevonden wordt. Google houdt er namelijk van als een site regelmatig voorzien wordt van nieuwe content. Als deze content bovendien ook nog eens trefwoorden bevat die een zoeker gebruikt in zijn zoekopdracht, zorgt dat voor een hogere ranking op de resultatenpagina. Vindbaarheid is echter niet de enige reden om te gaan bloggen. Ook voor personal branding is een blog een mooi instrument. Door te schrijven over zaken waar je verstand van hebt, vergroot je de kans dat anderen vertrouwen in je stellen!

Als je veel passie hebt voor je vak, dan verdiep je je er niet alleen tussen 9 en 5 in, maar bij elke gelegenheid die zich voordoet. Je bezoekt beurzen & events, leest de vakbladen en uiteraard de blogs. En voordat je het weet, ben je zelf aan het bloggen. Het schrijven van een blog dwingt je ook om na te denken, onderzoek te doen en structuur aan te brengen. Tijdens het schrijven kristalliseren je gedachten zich uit. Je bouwt een betoog op en voert niet alleen een gesprek met de lezer, maar ook met jezelf. Het resultaat is een artikel én aangescherpt inzicht.

Onder het mom van “practice what you preach”, kom ik er natuurlijk niet mee weg om zelf niet te bloggen. Ruim drie jaar geleden ben ik begonnen met een dagelijks blog op Hendrixen.nl. Op die website post ik dingen en onderwerpen die ik tegenkom op het wonderlijke wereldwijde web, die ik interessant, grappig, leerzaam en/of de moeite waard vind om te delen of te bewaren. Tot een paar weken geleden postte ik elke dag een nieuw blog, maar door de grote drukte op het werk en in mijn privé leven, zijn dat nu een stuk of 3 posts per week geworden.

Overigens is voor mij de belangrijkste reden om te bloggen dat het gewoon tof is om te doen! Je houdt jezelf scherp, blijft bij en krijgt gave reacties op je post.

Een dag niet geblogd, is een dag niet geleefd!

Mike Hendrixen

https://nl.linkedin.com/in/mikehendrixen