Communicatie? Kon je dat nog niet dan, communiceren?

Als communicatiestudent, of dat nou aan de universiteit is of op hbo- of mbo-niveau is, ontkom je er gewoon echt niet aan. Vertel een willekeurige voorbijganger dat je communicatie studeert en de clichés en stereotypes vliegen je om de oren. Als doorgewinterde student en communicatiedeskundige in de clichématige dop heb ik de afgelopen jaren mogen leren wat daarvan nu echt waar is.

  1. “Kon je dat nog niet dan, communiceren?”

Of elke willekeurige variant daarvan. Communiceren doen we allemaal en daarom heeft bijna elke niet-communicatiefreak het idee dat er niets meer over te leren valt. Het tegendeel is gelukkig waar, want werp een blik binnen welke organisatie dan ook en je zult zien dat ‘communicatie’ nog altijd in de top 3 staat van dingen die regelmatig fout gaan. Communiceren kunnen we in beginsel allemaal en nee, dat is dus ook niet de reden waarom we het zijn gaan studeren. Efficiënt, effectief en doelgroepgericht communiceren, dat is echt andere koek.

  1. “Je wordt opgeleid tot werkloze!”

Op de één of andere manier heerst het beeld dat er geen werk is in ons schitterende vakgebied. Ik heb het gevoel dat dat komt doordat veel bedrijven nog altijd niet het belang inzien van een goed communicatiebeleid. Waarvoor jij als communicatiedeskundige dan wél nuttig kunt zijn? Bedenken hoe een bedrijf een goede klantrelatie opbouwt en/of behoudt, in kaart brengen hoe de communicatie binnen een bedrijf verloopt en hoe dat misschien beter kan, het beheren van de communicatiekanalen of het bedenken van een strategie waarmee de naamsbekendheid vergroot wordt. Werkloze, zei je? Think again!

  1. “Als communicatiestudent MOET je echt bloggen!”

Als communicatiestudent moet je echt helemaal niets, laten we daar duidelijk over zijn. Als je al iets moet, dan is het hooguit zorgen dat je je diploma krijgt; da’s op zich wel zo handig.
Het hebben van een blog is hartstikke leuk en het geeft je een handig platform waarmee je op een simpele manier veel mensen kunt bereiken. Bovendien creëer je al snel naamsbekendheid en kan het, zeker als je er heel goed in bent, deuren voor je openen die je misschien anders niet was tegengekomen. Maar vergeet niet dat er tal van andere dingen zijn waarmee deuren geopend worden en bovendien gaat er in het onderhouden van zo’n blog best veel tijd en energie zitten. Mijn tip zou zijn: doe gewoon wat je leuk vindt.

  1. “Communicatie(- en Informatiewetenschappen) is echt een pret-studie.”

Communicatie- en Informatiewetenschappen is een leuke studie, dat klopt. En communicatiestudenten zijn vaak onwijs gezellig, ook dat is zeker waar. Maar ‘pret-studie’ in de zin van “ach, we prutsen maar wat aan”? Zeker niet. Als derdejaars CIW spreek, luister, lees en schrijf ik een vreemde taal op academisch niveau, weet ik hoe ik marketing-, business- en communicatieplannen schrijf, leerde ik hoe organisaties in elkaar zitten, kan ik communicatie inzetten om het gedrag van mensen te beïnvloeden en heb ik zelfs tijd en zin om van die ene goede vriend even een essay na te kijken op spelling en formulering. Waar je als communicatiestudent al niet handig voor bent…
Justin Muis
Derdejaars student CIW

Help-Desk