Als communicatieprofessional ben jij zelf jouw instrument

In oktober mocht ik bij de Communicatiekring Nijmegen de communicatieprijs 2014 uitreiken. Ik deed dat graag, ook omdat mijn professionele roots in Nijmegen liggen. Het was goed te zien hoe sterk de communicatiebranche in mijn vroegere woonplaats ontwikkeld is. Verder was het zoals bij alle communicatieprijzen ook dit keer weer kiezen tussen appels en peren, het is en blijft een diffuus vak!

De prijs ging naar een initiatief ‘Sterke verhalen uit de Wolfskuil’. We vonden dat die case goed liet zien waar communicatie tegenwoordig het meest voor staat: verbinding maken en wederzijds begrip creëren. Ook de presentatie van de genomineerde was een sterk verhaal.

Na de prijsuitreiking ontmoette ik Anne Martens van studievereniging Babylon en een paar van haar collega’s. Het werd een energiek gesprek, de studenten stonden zeer open voor reflecties over het vak en dan vooral over vragen als: wat heb je nu nodig om goed terecht te komen? Wat maakt je een goede professional? Goede vragen!

Het communicatievak is immers diffuus. Zo diffuus als al die duizenden studenten in Nederland die ‘iets met communicatie’ willen gaan doen en zo diffuus als de ruim 500 communicatie-opleidingen die een breed spectrum aan opleidingsprofielen/ vakkenpakketten aanbieden en zo diffuus als de BeroepsNiveauProfielen van Logeion waar je alle kanten mee op kunt. Het vak wordt daar niet sterker van en het perspectief voor afgestudeerden is niet best. De toegevoegde waarde van de gediplomeerde communicatieprofessional wordt onvoldoende ervaren. Vele andere professionals hebben namelijk ook ‘iets in communicatie’ erbij gedaan of zijn gewoon van nature goed.

Geen nood! Het belang van communicatie neemt exponentieel toe. De behoefte aan goede communicatie-experts blijft. Mijn advies is wel: kies er als communicatieprofessional in de dop voor om echt iets te gaan betekenen in dit mooie vak. Drie tips:

Kies ervoor om veel met collega’s in de praktijk in contact te zijn. Ook wij, de collega’s in de praktijk, doen dat graag om contact met nieuwe kennis en ontwikkelingen te houden en omdat het, sprekend voor mij en mijn collega Huib Koeleman, onze drive is het vak beter te maken. (mail me, bezoek ons!)

Kies ervoor om daadwerkelijke kennis en vaardigheden stevig te ontwikkelen. Het vak heeft behoefte aan specialisten op terreinen als beïnvloeding, verandercommunicatie, voorlichting, corporate communicatie, communicatie in organisaties, beleidscommunicatie, groepsdynamica en social intranet. Communicatieprofessionals zijn per definitie zeer vaardig in schrijven, presenteren en het inzetten van social media.

Kies ervoor om stevig in je schoenen te staan. Als communicatieprofessional ben jij zelf jouw instrument. Polijst dat door levenservaring op te doen, je veel te laten inspireren, relevante praktijkervaring op te doen in hoe besturen, organisatie, de politiek in het dagelijkse leven echt werken.

Ik hoop van harte dat CIW-studenten bekwame communicatie collega’s gaan worden!

Michael Meyer

meyercommunicatie

E: michael@meyercommunicatie.nl
W : meyercommunicatie.nl